Vijf manieren om te multitasken terwijl je squat- Bellesqa

Like I told you, another new article voor Bellesqa geschreven.

Ik vind het echt heerlijk ontspannend om te schrijven, ook al kan ik het maar kort.. I know ik schrijf het vaak maar dat komt gewoon omdat het me dwars zit hihi! Het liefst ga ik weer lekker aan het werk en kan ik mijn ei kwijt achter de laptop. Maar dat gaat gewoonweg niet. Over het schrijven van artikelen over van alles en nog wat hoef ik niet echt na te denken, het rolt er gemakkelijker uit. Schrijven voor een groot beautyplatform vergt wel wat aanpassingen in mijn schrijfstijl maar ik leer er graag van! Het voelt bijna therapeutisch aan! Kun je nagaan! 20 minuten zijn helaas steeds snel voorbij maar na een break (van soms wel 2 dagen) komt er uiteindelijk toch wel weer wat uit!

Om mijn artikel op Bellesqa te lezen, klik hier.

Of zie onderstaand:

---------------------------------------------------------

Squatten en multitasken, 5 manieren om te multitasken terwijl je de koning der fitness oefeningen uitvoert.

Squatten, de koning der fitnessoefeningen voor je onderlichaam. Je krijgt er strakkere benen van en het zorgt op termijn voor strakkere billen. Welke vrouw wil dat nou niet? Het is nog een simpele oefening ook! Een squat is een “kniebuiging”, je staat rechtop met je voeten onder je lichaam op schouderbreedte, je voeten wijzen ongeveer 30 graden naar buiten. Vervolgens maak je een diepe kniebuiging naar beneden, doe dit langzaam en gecontroleerd. Span je bil- en buikspieren aan en houd je rug recht (je mag hem eventueel iets hol houden). Als je bovenbenen horizontaal zijn met de vloer, dan houd je deze positie even vast (alsof je zit zonder een stoel) en vervolgens kom je weer omhoog (zorg dat je uitademt als je omhoog komt). Kom niet helemaal in een gestrekte positie terug maar houd je knieën licht gebogen.

In de krachtsportwereld worden er vaak gewichten gebruikt tijdens het squatten, maar dit is helemaal niet nodig bij de free squats. Deze free squats kun je gewoon thuis uitvoeren en oefenen. Het is een oefening die je goed kunt doen tijdens je dagelijkse leefpatroon. Je kunt squatten tijdens allerlei activiteiten die je toch al op een dag doet. Voordat ik in een rolstoel kwam te zitten squatte ik altijd tijdens het stofzuigen en tijdens het tanden poetsen (ik zorg er wel voor dat mijn spieren warm zijn om blessures te voorkomen, even rekken en strekken voordat ik de oefening uitvoer). Ik stofzuig drie keer per week en poets twee keer per dag mijn tanden, ik squatte dus dagelijks en drie keer in de week vaker op een dag. Op termijn merkte ik zeker een verschil. Ik heb sterkere beenspieren gekregen en langzaam maar zeker liftte mijn billen door de oefening. Helaas moet ik dit straks weer opnieuw opbouwen. Ik merk nu ik opnieuw leer lopen, dat mijn grote beenspieren goed zijn ontwikkelt, ik denk dat ik dit aan het squatten te danken heb. Dat is het enige wat ik dagelijks vol heb gehouden. Naar sportschool gaan schoot er bij mij vaak in en in het drukke leven dat ik had lukte het me nog net om in ieder geval één keer per week te zwemmen. Maar het squatten, dat kon ik altijd en overal doen. Ook terwijl ik andere dingen deed, multitasken, dubbel resultaat dus!

Je kunt sets maken van korte squats maar ook sets van lange squats. Bij een set korte squats maak je de squatbeweging vaker bijvoorbeeld 2 sets van 15 squats die je achter elkaar doet. Bij lange squats blijf je langer in de houding met kniebuiging staan. Dit is iets wat je moet opbouwen als je het nooit hebt gedaan maar naar mate je het vaker doet houd je dit steeds langer vol. Begin bijvoorbeeld met 3 keer de squatoefening 30 seconden aanhouden, vervolgens 45 seconden, dan een minuut etc.

Voorbeelden van activiteiten waarbij je kunt squatten, lekker multitasken, daar zijn wij vrouwen toch al goed in:

  • Tijdens het tandenpoetsen, je poetst gemiddeld 3 minuten je tanden, twee of drie keer per dag. Perfect om mee te starten! Doe korte series van 2 x 10 korte squats, 2 a 3 x per dag. (Je kunt de oefening ook doen bij andere verzorgende activiteiten zoals tijdens het borstelen van ja haar (goed voor de balans), tijdens het aanbrengen van je make up etc).
  • Maak van een telefoongesprek een work out, het is belangrijk om dan goed op je ademhaling te letten, zorg ervoor dat je vanuit je middenrif ademhaalt en terwijl je praat of luistert kun je de squatoefening doen. Doe bijvoorbeeld 2 x 20 korte squats. Of je gaat voor de lange squats, probeer de squat dan 30 seconden tot een minuut aan te houden, doe dit een aantal keer tijdens het gesprek. Doordat je tegelijkertijd belt en de oefening uitvoert werk je ook nog een beetje aan je conditie. Zorg ervoor dat de persoon met wie je belt, niet door heeft dat jij ondertussen ook een work out aan het doen bent!
  • Tijdens het stofzuigen. Je loopt rond in je woning, doe tussendoor de squat oefening. Hier kun je mooi de langere squat oefenen. Je houdt de squat houding langer vast terwijl je met de stofzuiger onder de bank. Hoe goed wil je multitasken? Probeer steeds 30 seconden kniebuiging aan te houden, in deze tijd kun je goed om je heen stofzuigen. (Je kunt ook squatten tijdens andere huishoudelijke taken zoals dweilen, de ramen zemen etc. Wees creatief!)
  • Als je een lekkere maaltijd aan het bereiden bent in de keuken, kun je tussendoor ook je squatoefeningen doen. Doe dit niet als je snijwerk aan het doen bent of bij hete pannen staat in verband met de veiligheid.
  • Squatten terwijl je wacht op het openbaar vervoer. Mensen om je heen zullen je mischien wel aankijken maar wat maakt jou dat uit? Als je toch moet wachten kun je beter iets doen. Lekker in de frisse buitenlucht.
  • Als je werkt op een kantoor kun je tussendoor squats doen, het is goed om even je werk te laten liggen zodat je spieren niet stijf worden van het vele zitten. Je kunt ook squats doen terwijl je aan het werk bent, bijvoorbeeld bij het doen van simpele administratieve taken. Doe 3 keer een squat en hou de squat 1 a 2 minuten vast. Dat klinkt kort maar het zal best zwaar zijn in het begin, dit kun je mooi opbouwen!
  • Hoe vaak sta je in de rij ergens op te wachten? Ik noemde net al het openbaar vervoer, maar wat dacht je van in de rij in de supermarkt, bij de huisarts of apotheek,  bakker of de slager. Ook hier kun je squats doen terwijl je in de rij staat. Valt minder op dan in het tramhokje of in de bushalte en jij doet mooi even je work out.

Ken jij de squat oefening al? Zou jij het durven om te squatten op straat? Fajah Lourens is heel erg met haar figuur bezig en doet regelmatig allerlei soorten squats, ze heeft een instagramaccount waar ze haar vorderingen bijhoudt, mischien leuk om eens te kijken, zoek dan op: mykillerbodymotivation.

With Love,

Olivia

Reacties: Vijf manieren om te multitasken terwijl je squat- Bellesqa

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht