Utopia

Lieve beauty´s,

Wat is jullie Utopia? Ik schrijf in dit artikel over het programma Utopia en over mijn eigen Utopia.

Utopia is een televisieprogramma op sbs6. Kijk jij ernaar? Stiekem toch wel? Ik durf ervoor uit te komen. Ik kijk naar Utopia. In het begin heb ik een paar weken gekeken. Ik vond er niets aan dus ik stopte. Toen ik in het revalidatiecentrum lag, had ik in de avonduren niet veel te doen. Ik had het journaal al gezien dus ik ben weer begonnen met het kijken nar Utopia. En ik vind het fascinerend. Niemand in mijn omgeving durft toe te geven dat ze ernaar kijken maar ik ben vast niet de enige, anders zouden ze niet doorgaan in 2015.

Wat is het programma Utopia?

Vijftien mensen, één loods, een stuk grond in de buurt van Laren. Iedereen krijgt de kans om zijn eigen Utopia te creëren. Is dat zo? Ik weet het niet, een groep mensen bij elkaar geeft een bepaalde groepsdynamiek. Het is die dynamiek die mij aanspreekt om toch steeds weer te kijken naar dit programma. Je ziet een groep mensen (diverse leeftijden) die met elkaar samenleven op een afgesloten terrein. 15 individuen die maandelijks moeten nomineren, een aantal mensen zitten op de schopstoel, er is weer rumoer, twee nieuwe inwoners waarvan er één na een paar dagen weer wordt weggestemd en de persoon die mag blijven stuurt één van de genomineerden naar huis.

Het programma is te zien op sbs6, dagelijks om 19:30 uur en deze aflevering wordt herhaald in de avond. Je zou een Utopia paspoort kunnen aanmaken zodat je 24 uur per dag naar de livestreams kunt kijken. Dit doe ik niet. Ik kijk regelmatig maar blijf er nou ook weer niet voor thuis.

De deelnemers aan dit programma mogen wel contact hebben (bij brief) met de buitenwereld en af en toe zijn er uitzonderingssituaties waardoor ze even weg mogen of waardoor er mensen op bezoek komen. Utopia begon in januari dus met een kale casco loods, leidingen voor water en elektriciteit, een stuk land waar niks mee is gedaan, een tractor die het niet deed, twee koeien en vijfentwintig kippen, een telefoon met ER 25,- beltegoed en een kluis waar EUR 10.000,- in zat. Het geld is natuurlijk nodig voor het levensonderhoud en voor kosten die worden gemaakt (zoals elektriciteit etc.)

Bron foto ANP.

Groepsdynamiek & Utopia

Een groep mensen die met elkaar een ideale samenleving willen creëren. De slogan is: "Ultiem geluk of complete chaos".

Iedere deelnemer heeft zijn eigen doelen, zijn eigen Utopia, maar ze zijn in een groep en moeten het met elkaar doen. Ook moeten ze 'vechten' voor hun eigen plekje. Hun ideeën die ze willen uitvoeren die moeten ze in de groep gooien. De 'meeste stemmen gelden' wordt het meeste gehanteerd als er een groepsbespreking is. Zoals ik net schreef vind ik het programma fascinerend. Enerzijds hoe ze alles hebben opgebouwd in korte tijd, hoe iedereen zijn plekje vindt, strijdt om die plek, opkomt voor zijn of haar Utopie. Maar ook hoe iemand in het begin zijn vaste plek heeft maar die door zijn of haar acties in het dagelijkse Utopia leven verandert. Iedere keer als er een nieuwe deelnemer bijkomt en er een huidige deelnemer wegvalt dan verandert de sfeer in de groep, zijn er weer nieuwe strijden, wordt er veel geroddeld etc. Groepsdynamiek vond ik altijd al leuk. Ik heb verschillende soorten werk gedaan, o.a. bij verschillende advocatenkantoren, de politie, jeugdgevangenis en bij een instelling voor woonbegeleiding. Allemaal banen waarbij ik te maken had met groepen. Steeds weer veranderen die groepen, ofwel bij de collega´s ofwel bij de cliëntgroepen. Het is een natuurlijk proces. Actie op reactie.

Of Utopia nou ultiem geluk of complete chaos is, dat weet ik niet. Ik denk dat sommige inwoners werkelijk doen wat ze leuk vinden. Niet altijd in ideale omstandigheden maar ze kunnen wel leven in Utopia op hun eigen idealistische wijze. Anderen doen het minder goed en moeten erg opkomen voor zichzelf om hun plannen uit te kunnen voeren, de een lukt het wel en de ander lukt het niet. Ik vind dat het de laatste tijd erg gefocust is op de B.V., het geld.... Logisch want er zijn inwoners geweest die dingen die zouden moeten worden overlegd met de groep, zonder overleg en op eigen houtje hebben gedaan/beslist. Hoe hier dan weer op wordt gereageerd, hoe de dingen worden opgelost (of niet), vind ik dan weer mooi om naar te kijken. Utopia gaat door in 2015, ik ben benieuwd welke bewoners er blijven en welke er besluiten om te vertrekken.

Mijn favoriete inwoner? Moeilijk te zeggen. Ik vind de karakters van Charlotte, Laura, Nicoline en Vanessa leuk. Zij zijn soms ook wat achterbaks en roddelen maar dat hoort er bij vind ik. Van Laura heb ik niet echt een beeld van wat haar Utopia nou precies en wat ze er nou doet, Charlotte is lekker bezig met ChaBly, Nicoline vind ik heerlijk idealistisch en Vanessa vind ik een vechter hoe zij het allemaal doet en regelt met haar kookkunsten en restaurant.

Mijn Utopia

Als je me vraagt wat mijn Utopia is? Ik zou best aan zo een experiment mee willen doen MAAR ik hoef niet op televisie en de hele dag op camera te zien zijn. Ook denk ik dat ik er moeite mee zou hebben om geen privacy te hebben. Ik heb dat in het ziekenhuis en revalidatiecentrum wederom ondervonden. Ik ben erg gesteld op mijn privacy dus ik zou niet aan dit programma mee doen of mij ervoor opgeven.

Mijn Utopia... Mijn wereld. Als ik de wereld kon veranderen dan zou ik zorgen dat er geen wapens meer zouden zijn, dan zou ik zorgen dat alle kinderen liefde krijgen. Ik zou willen dat er geen domme ruzies meer zijn in de wereld en minder macht gedoe. Dat zijn dingen die me enorm storen aan de politiek. Op mijzelf gericht heb ik veel meegemaakt het afgelopen jaar. Ik werk hard aan mijn revalidatie en in mijn Utopia zou ik graag weer helemaal gezond zijn. Ik wil ook graag weer leuke dingen gaan doen. Dingen die ik leuk vind. Omarm iedere vooruitgang. Geloof erin dat het goed komt. Positiviteit. Een democratische samenleving waarbij er over grote beslissingen vaker referenda worden gedaan. Ik zou het stimuleren dat de bevolking meer inspraak heeft in de samenleving en vooral in Europa. Is het wel nodig voor Nederland om bij de EU te horen? Sinds de euro is er alleen maar ellende. Ik heb een laag middeninkomen waardoor ik overal buiten de boot val. Verdien teveel voor een sociale woning, eigenlijk net te weinig voor een vrije sector woning (die ik nu dus heb....) en kopen wil ik niet want ik weet nog niet waar ik mij wil binden. Ik zal vast één van die mensen zijn die EUR 300,- tot EUR 700,- moet gaan betalen aan de belastingdienst, dat voorgevoel heb ik gewoon... Ik weet het allemaal niet. In mijn Utopia is iedereen blij, moet iedereen kunnen doen wat hij of zij wil. Leef je naar de 10 geboden (ook al geloof ik niet, ik vind dat de perfecte normen en waarden voor een ideale samenleving).

Kijken jullie naar Utopia? waarom wel of niet? Zou je willen meedoen aan een programma zoals deze?

With Love,

Olivia

Life Must Be Fabulous

 

 

 

 

Reacties: Utopia

cvigzsbh@gmail.com

Ik kijk ook Utopia!

Leuk onderwerp om over te schrijven. Wij kijken hier in huis ook naar Utopia, al vanaf het begin. Soms zeggen we wel eens tegen elkaar...we kijken niet meer maar toch wil je zien hoe het verder gaat! Jou eigen Utopia heb je mooi verwoord daar kan ik in meegaan. Vrede...lijkt mij zo mooi...over de hele wereld! Mijn oudste zoon (25) is militair en al 2x naar Afghanistan geweest! 2x 4,5 maand. En dat was voor zo'n jonge jongen echt geen pretje. Heeft veel narigheid meegemaakt daar op jonge leeftijd. Zijn eerste uitzending was hij 19! Daarom....in mijn Utopia komt geen oorlog meer voor! Lieve groetjes Mandy Xxx

Re:Ik kijk ook Utopia!

Yay ik bn niet de enige! Jeetje op die leeftijd al 2 x naar Afghanistan.. das niet niks. Ook als ouder zijne lijkt me dat heftig! Is hij nog bij het leger of doe hij nu iets anders? Hij zal vast snel volwassen zijn geworden... wordpeace.. ik hoop dat het ooit zal gebeuren. Thanks voor je reactie! XoXo Olivia

Nieuw bericht