Tijd voor jezelf

Lieve beauty's,

Hebben jullie ook zo een druk leven? School, werken, bloggen, vriendinnen, winkelen, sporten, huiswerk, lezen, huishouden doen, tussendoor nog ergens eten? Herkenbaar?

Ik had zo een druk leven, voordat ik ziek werd. Ik werkte 60 tot 80 uur per week, verzorgde mijn hondje, deed het huishouden, heb een sociaal leven, geen tijd voor mijn hobby's, even snel tussendoor eten of soms zelfs een maaltijd over slaan omdat ik er geen tijd voor had, nog snel even naar de winkel voordat hij dichtgaat, minstens één keer per week aqua joggen want ik moest toch ook sporten en ga zo maar door. Ik heb dit ongeveer 2 jaar lang volgehouden. En toen stortte ik compleet in. Deze leefstijl was niet zo handig.

Moest dit zo gaan?

Deels was het mijn eigen fout dat ik zo een rennend leven heb geleid. Ik wilde graag presteren, de lat ligt hoog, ik leg de lat zelf ook nog een keer hoog, ik heb verantwoordelijkheden, ik heb verantwoordelijkheden voor anderen. Aan de andere kant heb ik heel erg geprobeerd om een instorting tegen te gaan. Vooral de hoge werkdruk zat me dwars, ik heb een contract voor 36 uur per week, overuren worden niet uitbetaald. Ik mag dan niet klagen over mijn salaris maar de meeste van de beloofde extraatjes werden niet nagekomen. Ik heb aangegeven meerdere keren dat het niet ging op deze manier. Dat het teveel was. Dat er een collega bij moest komen. In mijn eentje runde ik praktisch twee full time banen. Maar goed. Ik had misschien meer op mijn strepen moeten staan. Duidelijker moeten zeggen dat het niet zo ging. Moeten stoppen toen ik zei dat mijn grens was bereikt. Ik was duidelijk maar de ander moet dat ook willen horen en zien. Dat heb je zelf niet in de hand.

Wat wil ik hier mee vertellen?

Ik ben ziek. Ik heb twee verschillende diagnoses (eigenlijk drie, één die voortvloeit uit een andere) en ik heb veel rust nodig. Ik heb zoals jullie kunnen lezen in de categorie "het leven" een aantal maanden in een revalidatiecentrum verbleven en ik heb hier een paar dingen geleerd.

Balans & tijd voor jezelf.

Ik nam wel tijd voor mezelf zei ik eerst heel vrolijk tegen de psycholoog tijdens de start van mijn revalidatie. Ze vroeg mij wanneer ik voor de laatste keer iets ontspannends had gedaan (begin juli dit jaar). Toen moest ik toch concluderen dat dit in november van vorig jaar was geweest. Die ene avond met vriendinnen, die keer in de sauna, wekelijks sporten in het zwembad.. dit zijn allemaal geen ontspannende activiteiten als ze in een haast worden uitgevoerd.

Nu ik thuis ben en tot rust kom, merk ik hoeveel vermoeidheid er nog in mijn lichaam zit. Mijn drukke leven met het harde werken heeft werkelijk een keiharde inslag gehad op mijn lichaam. Ik vind het bizar dat vermoeidheid, stress en een hoge druk dat met je lijf kan doen. Ik ben oververmoeid. Ik kan de hele dag wel slapen. Krijg er nu nog fijn een griepje bij. Maar goed.

Tijd voor jezelf is heel erg belangrijk.

Een mooi zinnetje van de psycholoog:

MOET ik dit nu doen?

Moet IK dit nu doen?

Moet ik DIT nu doen?

Moet ik dit NU doen?

Moet ik dit nu DOEN?

 

Het dikgedrukte woord in HOOFDLETTERS, daar moet je dan de klemtoon opleggen. Bij een taak of een opdracht of bij een vraag kun je jezelf deze vraag stellen. Net zoals: "moet ik dit", "kan ik dit?" & "wil ik dit"?

 

Ik heb deze constant in mijn achterhoofd op dit moment. Iedere activiteit die ik doe kost mij energie. Ik ben nog in een revalidatieproces en ik ben nog niet beter. Alles kost mij dus energie. Ik moet nog flink wat opbouwen. Ik kan nu met al mijn vriendinnen gaan afspreken, iedere dag naar het winkelcentrum etc. maar dat gaat hem niet worden. Daar heb ik de energie niet voor. Als ik besluit om een kop koffie te drinken met mijn vriendin moet ik kijken welke activiteiten ik dan niet ga doen. Ik moet alles plannen. Als ik een kop koffie doe met mijn vriendin, kan ik niet mijn woonkamer, gang en slaapkamer swifferen, de vaatwasser uitruimen en de was doen. Dat moet ik dan uitstellen tot de volgende dag. Daarnaast doe ik dagelijks ontspanningsoefeningen (hopen dat het gevoel in mijn benen terugkomt bij voldoende ontspanning) en rust ik na iedere activiteit. Ik vind het maken van sieraden ontspannend, mijn blog geeft me ontspanning, bezig zijn met beauty en met mezelf (make-uppen en mijn haar doen etc), een fijn masker in mijn gezicht, een bad nemen, lezen en een goede film. Helaas kan ik door medicatie niet lang achter de laptop zitten en ook lukt lezen nog niet zo heel erg goed, Ik kan wel korte stukjes tekst lezen maar lange nog niet... Komt wel weer.

Nu is mijn situatie vrij extreem. Als je geen burn out hebt, moet je dat vooral zo houden! Doe dit alsjeblieft door op drukke momenten de vraag te stellen "moet ik dit nu doen?". Neem tijd voor jezelf. Zet kruizen in je agenda. Lees mijn artikel over het verlagen van je stresslevel, doe ontspanningsoefeningen (bijvoorbeeld Yoga of Pilatus of een luisteroefening zoals de bodyscan). Ga een avondje gezellig met kaarsjes aan een leuke film kijken. Geniet van het moment dat je voor jezelf hebt. Rust, balans, ontspanning, beauty. Het draagt allemaal bij aan een fabulous leven. Wie fabulous wil zijn heeft die rust nodig!

Enjoy your me-time!

With Love,

Olivia

Life Must Be Fabulous

 

Reacties: Tijd voor jezelf

Onder de indruk

Ik ben echt onder de indruk van hoe open en eerlijk je praat over wat er met je is en hoe dat zo gekomen is! De situatie waar je nu in zit is hartstikke shit, maar hier ga je uiteindelijk zoveel aan hebben (wauw, dit klinkt cliché). Ikzelf heb denk ik net op tijd op de rem getrapt en ben nu ook een tijdje thuis. Maar na 2 weken merk ik dat het al wel beter gaat. Hopelijk trap ik niet weer in dezelfde valkuilen als ik straks weer ga beginnen. De 'moet ik dit nu doen' zin gebruikte ik ook veel. Een andere zin die mij erg helpt is 'do I AND others benefit?' Oftewel, is wat ik nu wil doen goed voor die ander (bij mij is het antwoord altijd ja ;-)) en is het ook goed voor mij (dacht ik nooit over na). De kunst is om een situatie zo aan te passen dat het voor allebei goed is. Bijvoorbeeld door een bepaald gesprek op je werk te verzetten zodat je er goed voorbereid naar toe kunt.
Zorg goed voor jezelf, dat probeer ik ook (moeilijk!). Ik volg je blog met veel plezier! Liefs, Michelle

Re:Onder de indruk

Hoi Michelle, dank voor je mooie bericht . Dat doet me enorm goed. "Do I AND others benefit" die kende ik nog niet. Ook een hele goede! Die zal ik zeker onthouden. Ik ben ook altijd veel met anderen bezig en het levert hen wat op.. mij (vaak, soms wel) meestal niet.. een hele mooie. Het maken van deze blog heeft er voor mij voor gezorgd dat ik niet ook nog een depressie kreeg. Kon ik er niet bij gebruiken. Dat ik niet meer kon lopen de chronische pijn en die burnout waren wel genoeg. Door beauty ben ik mijn bed uitgekomen en het heeft me veel goeds gebracht. Dank voor je lieve woorden. XoXo Olivia

Re:Onder de indruk

En dan vergeet ik helemaal te zeggen dat ik jou ook heel erg veel succes wens met jou herstel. Hopelijk was je inderdaad op tijd en kom je weer goed tot rust!!!

Nieuw bericht