Je Suis Charlie

Lieve lezers,

Zal ik er wat over schrijven of niet. Ik ga het toch doen. Gisteren is er iets verschrikkelijks gebeurd in Parijs, Frankrijk, de stad van de liefde. Op de redactie van Charlie Hebdo zijn twaalf mensen doodgeschoten, er zijn nog een aantal gewonden waarvan er een aantal in kritieke toestand. Gisteren waren er nog 10 doden maar dit is inmiddels opgelopen. Het is opgelopen in de tijd dat ik dit artikel schrijf... Ik kan niet lang achter een scherm zitten dus ik heb hier plm. 5 uur over gedaan.

De beelden van de schietpartij heb ik niet gezien. Bewust niet. Ik ben even naar de keuken gegaan toen dat op het journaal werd uitgezonden. Ik kan moeilijk naar dat soort dingen kijken. Verschrikkelijk dat dit is gebeurd. Ik heb werkelijk geen woorden hiervoor. 

Charlie Hebdo een Frans satirisch weekblad. Een weekblad dat geen blad voor de mond neemt. Een blad waar spotprenten worden gepubliceerd, humoristisch zou zijn, een extreem links weekblad die met haar tirades, nieuwsverhalen en artikelen tegen extreem rechts, religies en politiek zijn. Een blad dat ik nooit zou kopen, niet mijn stijl en ik sta niet achter deze humor. Maar ook een blad dat dit niet verdient. Vrijheid van meningsuiting is een recht. Waar zijn mensen mee bezig? Bestormt worden tijdens een redactievergadering en vervolgens met kalasjnikovs doodgeschoten worden. Volgens de media gaat het om drie personen die dit op hun geweten hebben. Een persoon zou zichzelf hebben aangegeven en twee anderen zijn nog voortvluchtig. Het zou gaan om teruggekeerde Syriegangers en het zou gaan om twee broers die nog voortvluchtig zijn. Maar niets is nog zeker. Het is nog niet bevestigd. Dit is wat de media schrijft. Klopt het ook? Dat zal voorlopig nog de vraag blijven.

Ik merk op social media dat er veel mensen #jesuischarlie gebruiken uit solidariteit. Ik vind het mooi om te zien hoe de wereld  begaan is met wat er is gebeurd.

Maar.....

Ik merk ook al dat er kampen zijn en dat er direct anti-islam wordt gereageerd. Maar is het islam die dit heeft gedaan? Nee. Volgens mij niet. Heeft dit met geloof te maken? Nee. Volgens mij niet. Zijn dit moordenaars? Ja. Dit zijn moordenaars. Iedere keer weer wordt religie erbij gehaald. Het wijst erop dat het islamitische moordenaars zijn. Maar er zijn ook christelijke moordenaars en katholieke pedofielen. Maakt dit dat alle mensen die een bepaalde geloofsovertuiging over één kam moeten worden geschoren? Wordt er nu niet wederom een aanval gepleegd op het islamitische geloof? Zijn alle islamitische mensen hetzelfde? Overal zitten rotte appels tussen. Ook bij mensen die niet geloven en mensen met een andere geloofsovertuiging.

Ik vind het vreemd dat mensen dingen die worden gezegd in de media direct voor "waar" aannemen. De nuances 'waarschijnlijk...', 'het lijkt erop dat...', 'het zou kunnen dat dit...' worden niet gehoord. Hetgeen wat er achteraan komt dat wordt gehoord. De precieze woordkeuzes niet. Media heeft veel invloed. Media maakt dat er snel oordelen worden gevormd. Media zit er bovenop. We leven in een maatschappij welke zeer mobiel is. Dingen gaan tegenwoordig snel 'viral'. Door alle kanalen zoals facebook, twitter, pagina's van nieuwswebsites etc.

Ik ben protestants christelijk opgevoed. Ik heb hier niet veel meer mee gedaan na mijn dertiende jaar ongeveer. De basisschool en middelbare school waren protestants christelijk waardoor ik een en ander heb mee gekregen. Ook ben ik vroeger naar de kerk gegaan omdat ik dat zelf wilde. Mijn vriendinnetjes gingen ook en ik vond het leuk. Toen ik begon met een bijbaantje is het een beetje weggevaagd. Nu ben ik wat ouder, volgend jaar  wordt ik 30... Wauw. Voor mijn studie maatschappelijk werk moest ik in het eerste jaar (2007/2008) voor het vak levensbeschouwing wat ging over de zeven wereldreligies voor mijn eindopdracht in een slotpleidooi mijn mening over het geloof opschrijven. Toen ben ik er goed voor gaan zitten om me te bedenken hoe ik eigenlijk over het geloof denk. Ik heb me destijds verdiept in de verschillende religies. Ik citeer een stuk uit mijn eindopdracht:

"Toen ik ouder werd, ben ik gaan nadenken over wat het geloof nou eigenlijk is. Vanaf het moment dat ik naar de basisschool ging en uiteindelijk ook toen ik naar de middelbare school ging werd het protestants christelijke er ingegoten. Beide scholen besteden er aandacht aan, dit was overigens niet vervelend. Ik ging nadenken over waar ik nou eigenlijk voor stond, ook ging ik open staan voor andere levensbeschouwingen. Ik geloofde eigenlijk nooit in het verhaal van Adam en Eva, of het verhaal van Mozes dat hij de zee opende. Maar ook het kindje Jezus, de wederopstanding en de hemelvaart vond ik maar vreemd. Ik vind het absoluut prachtige verhalen maar ik geloof niet dat dit allemaal echt gebeurd is. Er zal vast een kern van waarheid inzitten maar ik denk gewoon zelf dat het niet kan.

Ik ben het toen op een andere manier gaan bekijken, vooral na geschiedenislessen op school en films over vroeger, oorlogen etc. Ikzelf denk dat de mens gewoon van de apen afstamt en door middel van wat ze de evolutietheorie noemen is geëvolueerd tot een mens.

Vroeger leefden mensen op een hele andere manier samen dan dat ze dit nu doen. Ik denk dat het geloof is ontstaan in slechte tijden. Mensen hadden geen hoop meer voor de toekomst, ze zagen geen veranderingen en het waren barre tijden. Ik denk dat er ook optimistische mensen waren, mensen die mooie verhalen konden vertellen. Ik denk dat mensen ergens bij wilden horen en dat er daardoor verschillende groeperingen ontstonden (de verschillende religies). Om orde en vrede te bewaren werden er regels opgesteld. Regels als: respect voor je ouders, niet stelen, niet doden, niet scheiden, niet liegen en niet jaloers zijn. Deze regels komen in alle wereldreligies voor, misschien in andere bewoordingen of het komt er niet in voor maar het komt er wel op neer. Ik denk dat deze regels zijn ontstaan omdat ze nodig waren. En eigenlijk vind ik dat ze nog steeds nodig zijn. Ze zijn nodig om vreedzaam met elkaar samen te leven op deze wereld. In Nederland zijn er een aantal van die regels vastgelegd in de wet, als je deze overtreedt dan staat daar een straf op. Het gaat om bijvoorbeeld stelen en doden. De Gouden Leefregel die ik erg goed, correct en wenselijk vind en waar ik naar probeer te leven is: “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet” en ook “Wie goed doet, goed ontmoet”. Helaas zien we in Nederland maar ook in de wereld dat niet iedereen zich aan bepaalde leefregels kan houden. Niet aan de leefregels die verbonden zijn met hun religie maar ook niet aan de leefregels die door de (wereld)leiders zijn opgesteld. Daarom zijn er nog steeds oorlogen in bijvoorbeeld Irak en Afghanistan maar ook is het nog altijd onrustig in Israël en Pakistan. Ik vind het verschrikkelijk dat dit nog steeds gebeurt maar ik kan er niets aan veranderen. Wat ik wel kan doen is mijn eigen leven zo leuk mogelijk maken. Ik leef volgens de wet, wat wordt  verboden door de wet zal ik niet doen. Ik heb respect voor mijn medemens. Ik leef niet volgens het geloof dat ik van vroeger heb meegekregen. Wel volgens de geboden vijf tot en met tien, al is niet jaloers zijn soms eens moeilijk. Ik probeer het zo te doen dat ik wanneer ik denk “goh, dat zou ik ook wel willen” of “had ik dat maar” ik de persoon die het wel heeft dat gun. Ik ben een optimist, ik werk hard en ik geloof erin dat mijn wensen nog wel gaan uitkomen. Of er een god is weet ik niet, ik vind het wel een mooie gedachte.

Ik ben dus protestants christelijk opgevoed, ik geloof lang niet alles wat er gezegd wordt maar ik vind het wel mooie gedachten. Maar dat heb ik ook met andere religies. Eigenlijk zijn er in alle religies wel gedachten die ik erg mooi vind.

Ik denk dat ik mezelf naast het Protestants christelijke het meest kan vinden in het boeddhistische geloof. Het onderdeel wat ik erg mooi is, is Karma. Ik vind de insteek van Karma erg goed. Dat alles wat je doet, denkt en zegt uiteindelijk weer terug komt. Ook denk ik dat reïncarnatie van de ziel echt bestaat. Ik geloof, in tegenstelling tot boeddhisten en Hindoeïsme, er niet in dat wat ik in dit leven doe, denk en zeg gevolgen heeft voor mijn ziel in een komend leven. Ik denk wel dat er meer is tussen hemel en aarde, en dat de ziel terugkomt op aarde hetzij in een mens of dier. Ook kan ik mijn rust vinden in meditatie of yoga. Nog steeds volg ik Yoga lessen, Power Yoga lessen, Pilatus en doe ik aan Body Balance. Ik vind het heerlijk en kan er echt mijn rust in vinden.

Het leven dat ik leidt vind ik leuk. Ik heb behoorlijk wat tegenslagen gehad (lichamelijk) maar ik ben er altijd goed uitgekomen. Ik denk dat dit komt door mijn positieve instelling. Ik werk hard, heb een goede baan. Ik doe mijn best op school, ik heb school namelijk nodig om mijn doelen te kunnen bereiken. Ik heb een leuke vriendenkring om mij heen, ik heb mijn eigen appartementje. Ik steel niet, ik dood niet, sterker nog ik doe vrijwilligerswerk voor de politie. Ik maak het mezelf makkelijk door me aan regels te houden. Hierdoor kom ik niet in de problemen. Wel ben ik iemand die rechtvaardig is, als er iets is waarin ik niet rechtvaardig wordt behandeld dan confronteer ik. Dit is iets wat ik van huis uit heb meegegeven.

Ik vind dat de verschillende levensbeschouwingen prachtige verhalen hebben en een mooie geschiedenis. Voor mijzelf blijf ik Protestants christelijk, ook al geloof ik niet alles. De tien geboden vind ik mooie leefregels om naar te leven en natuurlijk: “What goes around comes back around” en dat vind ik een mooie afsluiter van mijn persoonlijke visie. aldus mijn verhaa in 2007."

Wat ik hiermee wil zeggen en wat ook de laatste alinea is van dit artikel is dat ik hoop dat we met zijn allen niet alles voor waar aannemen zonder dat er duidelijke bewezen feiten zijn. Scheer niet alle islamitische mensen over één kam. Dit zijn moordenaars die dit hebben gedaan. En als ze dit vanuit hun zeggen voor het geloof hebben gedaan dan hebben ze de Koran niet goed gelezen. Want ik kan niet geloven dat dit in de Koran zou kunnen staan.

.

.

.

.

.

With respect,

Olivia

Life Must Be Fablous

Reacties (please be kind..... ik bedoel dit artikel goed): Je Suis Charlie

dank

Dank je wel. Het zijn moordenaars dit heeft niets met islam te maken.

je suis Charlie

Ik vind dat je dit heel mooi hebt geschreven! Zelf geloof ik ook niet echt, maar de christelijke verhalen vind ik altijd wel prachtig om te horen. Ik snap nooit waarom mensen zo'n probleem maken van de andere geloven. Alle religies hebben overeenkomsten en verschillen, net als alle mensen, en ik vind dat iedereen maar tot één groep behoort, die over één kam geschoren mag worden: de mens.

Re:je suis Charlie

Hi Sanne, Thanks voor je reactie. Vond het best wel eng om te schrijven eerlijk gezegd.. Je hebt gelijk. De mens. Ingewikkeld hoort daarbij denk ik. Ik merk gewoon al helemaal weer een anti-islam opkomen en dat baart me zorgen. Ik hoop dat mensen het verschil kunnen en willen zien tussen een moordenaar en iemand die islamitisch is. Niet iedereen die islamitisch is, is een moordenaar. XoXo Olivia

Nieuw bericht