Je stress level verlagen - Bellesqa

Voor Bellesqa.nl heb ik als gastblogger een artikel geschreven met tips om je stresslevel te verlagen! Bekijk je hem bij Bellesqa? Klik hier!

Ik merk aan mezelf dat ik schrijven echt leuk vind, vroeger wilde ik altijd schrijfster worden en journalistiek studeren. Dat veranderde later in allerlei andere soorten beroepen. Toch ben ik nu veel bezig met van me afschrijven. Ook al kan ik maar maximaal 20 minuten achter elkaar achter de laptop zitten en lezen, ik vind het heerlijk om te doen. Het ontspant me. Ik las bij Bellesqa dat ze gastbloggers zoeken. Eens in de week, 2 artikelen. Dat lukt mij niet. Met aangepaste afspraken schrijf ik nu toch af en toe een artikel en de eerste is vandaag online gekomen. Ik ben er best trots op!

Stress is iets wat mij de laatste jaren enorm heeft beheerst. Ik heb allerlei lichamelijke signalen genegeerd en ben steeds doorgegaan. Werken onder een hoge werkdruk, mijn grenzen over gaan, er altijd zijn voor anderen en mezelf opzij zetten. Ik heb hier inmiddels veel van geleerd. Toen ik de onderwerpenlijst zag dacht ik ja, hier ben ik nu continu mee bezig. Laat ik hierover schrijven. Er is van alles wat mijzelf geholpen heeft en misschien helpt het jou ook als je stressklachten herkent. Ik schreef een uitgebreid artikel met allerlei wetenschappelijke taal erin. Hihi... Het leuke is dat ik feedback krijg! Nu ben ik trots op mijn eerste artikel en ga ik hier even van genieten!

Tips om je Stress level te verlagen

-----------------------------------

Het artikel:

Ken je dat gevoel? Stress... dat je van het woord stress al stress krijgt? Dan zit er iets niet goed, in dit artikel een aantal tips om je stresslevel te verlagen. Spanning en stress kunnen op den duur lichamelijke en geestelijke klachten geven zoals overspannen worden of een burn out krijgen. De oorzaak van een hoog stresslevel kan voor iedereen verschillend zijn. Stress kan ontstaan door bijvoorbeeld verdriet, een trauma, een hoge werkdruk, er altijd voor anderen willen zijn en jezelf voorbij lopen, praktische problemen, problemen op sociaal vlak, vermoeidheid. Er zijn talloze oorzaken die stress op kunnen leveren. Herken je dit? Dan heb je wellicht iets aan de tips in dit artikel. Zelf ben ik veel bezig met ontstressen, ik heb een hele heftige vorm van een burn out, onder andere veroorzaakt door stress, een hoge werkdruk, grenzen overgaan etc. Nu ik mijn eerste artikel mocht schrijven voor Bellesqa en ik dit onderwerp zag staan dacht ik ja, dit past bij mij en zeker op dit moment.

Snelle ontstress tips:

  • Doe wat je moet doen en niet meer. Neem niet teveel hooi op je vork, stel je grenzen en handel naar je grenzen. Genoeg is genoeg. Sluit dingen af die je kunt afsluiten.
  • Zorg voor een goed dag- en nacht ritme, als je uitgerust bent kun je helder nadenken over dingen die jou stress geven waardoor je mischien zelf met goede oplossingen kunt komen.
  • Vraag aan je partner of hij of zij je een massage wil geven, even tijd samen en een prettige aanraking kan voor ontspanning zorgen. Heb je geen partner, dan kun je ook een afspraak maken bij een massagesalon, kies dan niet voor een stevige Thaise of Chinese massage maar juist voor een ontspanningsmassage. Je kunt ook een dag naar een sauna gaan of naar een hammam, kom hier even heerlijk tot jezelf.
  • Vitamines kun je helpen om je stresslevel te verlagen, vitamine B, C, D E, en magnesium zijn vitamines en een mineraal die effectief zijn om je van binnenuit te helpen met stress. Het draagt bij aan je algehele gezondheid en tegen vermoeidheid. Voor wat extra vitamine D kun je natuurlijk ook lekker de zon opzoeken, Deze vitamine wordt het beste opgenomen door je huid!
  • Om je stresslevel te verlagen kun je ook wat meer avocado, bessen, knoflook, sinaasappels, havermout en... chocolade eten. In deze voeding zitten verschillende vitaminen en mineralen die zorgen dat je meer relaxed wordt, die je helpen bij je alertheid, die je stemming een oppepper geven en dit alles kan leiden tot een lager stresslevel. En ja, chocola staat hier ook bij! Vooral in pure chocola zitten anti-oxidanten die ervoor zorgen dat je gemoedstoestand wordt verbeterd en je bloeddruk wordt verlaagd. Een heerlijk excuus of niet?
  • Drink jij graag thee en ben jij gestrest? Drink wat vaker een kop groene thee en/of kamille thee, het zorgt ervoor dat je je beter kunt ontspannen waardoor je nachtrust wordt verbeterd. Een zakje afgekoelde kamillethee op je ogen leggen werkt ook ontspannend en helpt bij wallen en tegen vermoeide ogen.
  • Bij praktische problemen (denk aan; financiën, woning, werk etc) schakel hulp in. Er zijn allerlei instellingen die je hierbij kunnen helpen als je niet bij je familie of vrienden wil/durft aan te kloppen. Soms een moeilijke stap maar je kunt het niet altijd alleen. Je spanningen zullen afnemen als je gerust bent omdat het is geregeld of wordt geregeld.

Maak tijd vrij voor jezelf: we leven momenteel in een gehaaste maatschappij. Door de crisis wordt er veel bezuinigd, er wordt veel meer van mensen gevraagd, de lat ligt hoger. Ontspanning is belangrijk. Vind je het moeilijk om tijd vrij te maken voor jezelf, zorg dan dat je een kruis in je agenda zet op één dag in de week of op twee avonden in de week. Zo plan je niets in en kun je ontspannende activiteiten uitvoeren waar je zelf voor kiest en die je zelf wil doen. Je kunt lekker een film gaan kijken, of je neemt een bad met lavendelolie. Doe je telefoon uit en ga dat ene boek lezen waar je nooit aan toekomt of een tijdschrift waar je dingen kunt lezen waar je vrolijk van wordt. Je kunt ook jezelf lekker gaan verzorgen, doe een masker in je haar of op je gezicht en neem hier ook de tijd voor. Waarom zou je het niet doen? Soms is het heel fijn om even alleen te zijn en niets te moeten. Doe alleen de dingen die je wil doen.

Leren om “nee” te zeggen: weet je waar jou grens ligt? Wil iemand iets van jou terwijl jij dat eigenlijk niet wil? Doe je het dan toch? Waarom zou je het doen terwijl je het eigenlijk niet wil? Leer in zo een situatie om “nee” te zeggen. Als iemand bij jou een probleem wil neerleggen, leg het probleem dan terug. Je kunt dit op een empathische manier doen door bijvoorbeeld te zeggen: “wat vervelend dat je dit overkomt, wat ga je er aan doen om dit op te lossen”? Op deze manier neem jij het probleem niet over en laat je de ander zelf nadenken over een oplossing. Soms is het moeilijk om nee te zeggen, toch is het verstandig om te doen, zeker als jou stresslevel al te hoog is.

Bodyscan – Mindfulness: wat mij momenteel goed helpt om mijn stresslevel te verlagen is de bodyscan. Dit is een methode om je bewust te worden van je lichaam en jezelf waardoor je kunt ontspannen. Even weg van het hier en nu en aandacht voor jezelf, voor wat je voelt en voor wie je bent. Als ik veel stress heb en ik kan daardoor niet slapen, dan ga ik luisteren naar de bodyscan en ik ben zo in een diepe slaap. Ik gebruik vaak de Bodyscan oefening van Esther Coumans.

Bijvoorbeeld:

Klik hier als je de You Tube video niet kunt openen.

Ook vind ik de oefeningen van Dick de Ruiter fijn en er zijn nog veel meer bodyscan/meditatie oefeningen te vinden op You Tube. Toen ik op deze methode werd gewezen dacht ik wat een zweverig gedoe, nu ik het regelmatig doe is mijn mening bijgesteld. Het is bewustwording van jezelf waardoor je kunt ontspannen en dingen kunt loslaten omdat je met jezelf bezig bent. Persoonlijk vind ik het zeker de moeite waard om, als je heel veel stressklachten hebt, dagelijks of regelmatig een dergelijke oefening te doen!

Ik hoop dat als je last hebt van stress, je iets aan dit artikel hebt. Het met jezelf bezig zijn, of je nou stress hebt of niet, is goed. Het is fijn om jezelf af en toe te verwennen, om te ontspannen. Je hoeft niet direct klachten te hebben om bepaalde dingen uit te voeren die omschreven staan in dit artikel. Je kunt klachten hiermee misschien juist voorkomen. Mijn persoonlijke mening is dat balans en ontspanning veel bijdragen aan je stresslevel.

Hoe zorg jij voor minder stress?

With Love,

Olivia

Life Must Be Fabulous

Reacties: Je stress level verlagen

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht