FOOD - heerlijke vissalade (of ipv vis, gerookte kip)

Lieve beauty's,

Gisteren heb ik één van mijn favoriete salades gemaakt. Simpel, snel, gezond en superlekker.

Ik deel graag de ingredienten met jullie en geef hier nog een dosis gezonde variatietips bij!

How the salad looks

How to make

Deze salade kun je op allerlei verschillende manieren maken. Ik vertel jullie hoe ik deze heb gemaakt en waar je eventueel variaties kan toevoegen!

Ik begin met het snijden en koken van de aardappels (kleine, vastkokende aardappeltje en ik laat het schilletje erop zitten, ik maak ze wel even schoon voor ik ze in de pan doe!). Ik kook ze plm. 20 minuten. Vervolgens heb ik ze gebakken met een beetje olijfolie en zeezout (je kunt ook voorgekookte aardappel kiezen om te bakken of gewoon aardappelschijfjes... Maar het is ook heerliijk om pasta te gebruiken zoals tagliatelle of penne.. als je kiest voor pasta zorg er dan voor dat het goed gaar is gekookt en het is dan lekker om het te spoelen met koud water en lepel er dan een klein beetje olijfolie doorheen). Toen ik begon met het bakken van de aardappels ben ik ook begonnen met het bakken van de biologische garnalen. Deze heb ik gemarineerd met knoflook, peper en een klein tikje soja (geen zout want er zit al genoeg zout in dit gerecht en bovendien is de soja ook al zoutig).

Terwijl de pannen op laag vuur staan, begin ik met snijden. De gerookte zalm snipper ik in stukjes, ik doe er vast een paar kappertjes doorheen voor de smaak, ook doe ik een klein beetje peper er doorheen. (ik gebruik witte en zwarte peperkorrels in een pepermolen).

Ik gebruik meestal een zak gemengde salade met rucola en veldsla. Lekker makkelijk kant-en-klaar... Ik was het altijd wel even voor de zekerheid en daarna droog ik het in de sla centrifuge. (Je kunt natuurlijk een andere slasoort kiezen zoals bijvoorbeeld ijsbergsla).

Ik heb een rode ui gesneden in halve ringen (een lekkere variatie is een zilveruitje of beide om de salade meer te vullen).

De komkommer (ongeveer 3/4) heb ik geschild met een dunschiller en in dunne reepjes gesneden (voor een meer gevulde salade kun je hier ook een paar cherry tomaatjes aan toevoegen). Ook heb ik een aantal augurken in kleine partjes gesneden, ik hou wel van wat zuur in de salade. Per slot heb ik er kappertjes aan toegevoegd en wat peper en zout er doorheen gestrooid.

Als de aardappels gaar zijn en de garnalen wat zijn afgekoeld dan zeg ik mengen maar! Alles lekker in een schaal of op je bord! Ik heb gisteren gekozen voor een naturel yoghurt slasaus. Je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld honing-mosterddressing, dat is ook heerlijk bij vis.

Als je zin hebt, kun je de volgende ingrediënten gebruiken om een avocadodressing te maken (voor 2 personen). Blend de volgende heerlijke producten: een rijpe avocado (zonder schil en pit), een kwart geschilde rode ui, een klein bakje creme fraiche, 2 teentjes knoflook, peper en zout, theelepel water en een klein beetje olijfolie naar smaak. Geloof me, dit is één van mijn favoriete dressings.

Voila, je hebt een heerlijke salade en hij is zo klaar. Eet smakelijk!

Nog een paar variatietips

Als je geen liefhebber bent van vis kun je in plaats van vis bijvoorbeeld gerookte kip gebruiken. In dat geval vind ik het heerlijk om ook nog wat walnoten of ongezouten cashewnoten toe te voegen. En voor ik het vergeet, als ik de gerookte kip variatie maak dan wil ik ook nog wel eens wat geitenkaas toevoegen, en dan een heel klein beetje honing erop voor een zoetje bij alle zurige producten in de salade zoals de augurk.

Per slot, ik heb gisteren gekozen voor zalm en garnalen. Je kunt er voor een vollere salade nog makreel aan toevoegen. Ook kun je natuurlijk andere vissoorten gebruiken zoals toniijn, grote garnalen (scampi's), forelfilet, krabstaafjes (surimi).

Zoals je ziet kun je enorm variëren met salade. Ik heb hierboven genoemd waar ik dol op ben. Ik had geen ingrediënten in huis voor de avocadodressing en omdat ik nog niet zo lang in de keuken kan staan zou het ook niet handig zijn om zelf de dressing te maken. Maar geloof me, hij is erg lekker.. Als je besluit om deze dressing te maken vergeet dan niet dat je geen gewone lepel moet gebruiken bij het mengen/opscheppen. Als je dit doet dan krijgt je dressing al gauw een bruin kleurtje. Gebruik het liefst een plastic lepel.

Ook is het in alle gevallen heerlijk om wat geroosterde pijnboompitjes toe te voegen. Gewoon even kort roosteren in de pan met een heel klein beetje olijfolie.

Per slot

Heb je deze salade gemaakt? Ik ben benieuwd wat je ervan vind, tag Lifemustbefabulus in je foto op instagram en ik hoop dat je net zo gesmuld hebt als dat ik gisteren deed!

Vinden jullie het leuk als ik af en toe recepten plaats? Ik ben dol op koken! En hou van gevarieerd en gezond eten. Komende week staat er weer erwtensoep op het menu. Let me know!

Ik wens jullie een heerlijk weekend toe!

With Love,

Olivia

Life Must Be Fabulous

 

Reaties: FOOD - heerlijke vissalade (of ipv vis, gerookte kip)

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht