DIY - Je Make up kwasten reinigen en goed laten drogen - met een SUPER droogtip!

Lieve beauties,

Leuk dat jullie dit artikel lezen. Ik heb gisteren mijn makeup kwasten schoongemaakt en ik dacht laat ik hier een artikel over schrijven. Het is namelijk belangrijk om je kwasten schoon te houden. Iedere keer dat je je kwast gebruikt, wordt hij vuil, zowel van het product dat je aanbrengt met je kwast als van je huid waarmee je kwast in aanraking komt. Op je huid zitten, ook al maak je je gezicht goed schoon, allerlei bacteriën, huidschilfertjes en vettigheid. Deze bacteriën gaan in je kwast zitten. Vervolgens ga je dan vaak met een vieze kwast in je make-up producten wat voor allerlei bacteriële overdrachten zorgt. Ook gaan er kleurtjes in je kwasten zitten, de ene dag gebruik je een lichte kleur oogschaduw en de volgende dag een donkere, als je dezelfde kwast gebruikt en je hebt hem niet schoongemaakt, dan heb je dus al twee verschillende producten in je kwast zitten. Nou, ik denk dat jullie het wel begrijpen. Wanneer je je kwasten veel gebruikt en niet schoonmaakt, is de kans op puistjes en mee-eters ook groter door al die bacteriën. 

Hoe vaak maak je nou je kwasten schoon

Dat is denk ik voor iedereen verschillend. Het ligt aan jou eigen gebruik. Wat ik in ieder geval altijd doe is als ik mijn make-up heb aangebracht, de kwasten even 'schoonvegen' op een wattenschijfje of op een tissue. Toch zal er make-up in mijn kwasten blijven zitten. Ik heb best wel veel kwasten dus ik gebruik ook steeds een andere kwast (ik heb meerdere kwasten van dezelfde soort maar natuurlijk heb ik een paar favorieten die ik altijd wel gebruik). Daarom maak ik mijn kwasten ongeveer één keer per week schoon. Als ik een kwast 3 a 4 keer heb gebruikt vind ik het persoonlijk tijd voor een wasbeurt. Niet mijn meest favoriete klus, dat zeg ik je eerlijk. Maar als ik het weer heb gedaan ben ik weer een paar dagen blij want de kwasten ruiken lekker en zijn weer helemaal zacht. Ook merk ik dat het fijner is om mijn make-up aan te brengen omdat het weer goed op de kwast blijft zitten en het product gewoonweg beter 'gepakt' wordt en fijner op je gezicht smeert.

Manieren om je kwasten schoon te maken

Je kunt je kwasten op verschillende manieren schoonmaken. Je kunt bijvoorbeeld een speciale Brush cleaner gebruiken, dit deed ik vroeger altijd. Ik gebruikte toen die van de Hema. Maar de hele fles ging op en ik vond het best een dure grap. Ik heb een zeepje van Leco van Zadelhof dat speciaal is gemaakt voor het reinigen van de kwasten maar ik vind het alleen fijn om die te gebruiken als ik bepaalde kwasten schoonmaak zoals kwasten voor mijn oog make-up en mijn foundationkwast. Het reinigen van poederkwasten vind ik met het zeepje niet zo fijn. Ik gebruik hem dan ook niet zo vaak. Wat ik het meest ideale product vind om mijn kwasten te reinigen is, Zwitsal Babyshampoo. Echt. Het ruikt heerlijk en de kwasten blijven heerlijk zacht. Je kunt natuurlijk ook een andere shampoo gebruiken. ALs je gaat zoeken op het internet kom je nog meer tips tegen zoals olijfolie en water, ik heb dit nog nooit geprobeerd dus ik kan daar weinig over vertellen.

Hoe ik mijn kwasten schoonmaak

Benodigdheden:

- De vuile kwasten die schoongemaakt moeten worden.

- Zwitsal Babyshampoo.

- Wasbak met gebruik van lauw water (niet te heet maar ook niet koud).

- Een handdoek waar je de kwasten na het schoonmaken op kunt leggen.

  1. Wat ik het handigste vind is om de kwasten schoon te maken in de wastafel van mijn badkamer. Ik zorg ervoor dat mijn mengkraan is afgesteld op lauw water, wel een beetje warm maar absoluut niet heet.
  2. Ik zorg dat de wastafel leeg is, er zit dus geen water in.
  3. Ik doe een beetje babyshampoo aan de binnenkant (aan de zijde) van de wastafel, echt niet teveel, als het te weinig blijkt te zijn kun je altijd nog wat toevoegen.
  4. Ik pak een kwast en ik ga met de kwast door de shampoo heen zodat het een beetje gaat schuimen. Je zult zien dat het direct viezig begint te worden...
  5. Ik maak mijn hand nat met lauw water.
  6. Ik ga met de kwast over de balm van mijn hand heen. Ik schrik iedere keer weer hoeveel viezigheid er uit de kwast komt terwijl je dat soms gewoon helemaal niet aan de kwast kunt zien.
  7. Als er goed veel schuim in mijn hand balm zit, en ik als ik denk dat het meeste vuil uit de kwast is gekomen, dan laat ik de kraan zachtjes lopen met lauw water.
  8. Vervolgens ga ik de kwast uitspoelen met lauw water, net zo lang totdat mijn hand weer schoon is en de kwast ook schoon is en helemaal uitgespoeld is.
  9. Zorg ervoor dat alle shampoo uit je kwast is gespoeld.
  10. Ik check nog een keer of de kwast goed schoon is door met de kwast over de witte wastafel te glijden (zorg ervoor dat je wastafel schoon is zodat je niet direct nieuwe bacteriën in je kwast laat komen).
  11. Knijp zachtjes het water uit de kwast, doe dit voorzichtig en zorg ervoor dat je de haren van de kwast niet beschadigd. Check ook dan of het water dat er nog uitkomt schoon is, zo niet, doe het dan nog even overnieuw met een klein beetje babyshampoo.
  12. Leg de haartjes in de vorm/model van de kwast zoals hij hoort, zo droogt hij dan ook op.
  13. Vervolgens leg ik de kwast op een handdoek. Doordat ik in een rolstoel zit, douche ik nu zittend in mijn bad. Ik heb dus nu een heel handig badplankje waar ik ook even mijn kwasten op kan neerleggen.

Vervolgens herhaal ik deze stappen bij alle kwasten die ik schoon wil maken.

  • Ik doe alles heel voorzichtig, ik ga dus niet schrobben met de kwasten. Sommige kwasten uit mijn collectie zijn niet duur maar sommige wel en ik wil ze niet beschadigen. Ook wil ik niet dat ze hun vorm/model kwijtraken, daarom maakt ik het voorzichtig schoon. Hierdoor kan het wel wat langer duren maar de kwasten gaan wel langer mee!
  • Zorg ervoor dat alleen de haartjes van je kwasten nat worden, de steel van de kwast kan gaan roesten of kan kapot gaan als dit nat wordt (vaak zit er hout in de steel van de kwast en zijn de haartjes van de kwast gelijmd, de lijm kan losraken door het water). Als het vies is, kun je dat beter met een vochtig doekje schoonmaken en meteen even afdrogen. Als de steel toch nat wordt maak deze dan droog met een handdoek.

Je kwasten laten drogen

Normaal gesproken laat ik mijn kwasten drogen op keukenrol of op een handdoek. Ik zorg er dan voor dat ik ze regelmatig omdraai en nog even zachtjes uitschud want er komt vaak toch nog wat water uit de kwast.

Op instagram heb ik een meisje leren kennen, Hale. Zij plaatste op haar instagram (beautybyhale) een filmpje over hoe je je kwasten het beste kunt drogen. Namelijk op hun kop. Zo kan het water dat er nog in is blijven zitten eruit druppelen en hoef je de kwasten niet te draaien. Ook zijn de kwasten sneller droog doordat ze niet ergens op liggen.

Ik wilde dit graag uitproberen omdat het me echt een goed idee leek en het een hele eenvoudige handeling is. Ik wilde ook graag dat de kwasten de volgende dag droog zouden zijn zodat ik ze weer kon gebruiken. Ik heb mijn kwasten gisteren in de avond gewassen en als ik ze op een handdoek had laten drogen dan zouden ze sowieso niet droog zijn de volgende dag.

Hale gebruikte haarelastiekjes en een kledinghanger. Helaas zijn al mijn kledinghangers in gebruik en heb ik een kledinghanger tekort. Daarom heb ik de stang van mijn douchegordijn gebruikt (elastiekjes heb ik zoals je op de foto ziet in overvloed, altijd handig). Ik heb mijn vriend even gevraagd om het klusje te klaren want vanuit mijn rolstoel is het nu even niet zo handig. Ik kan wel redelijk stabiel staan maar om iets boven mijn hoofd te gaan werken met mijn handen maakt dat ik uit balans raak. Bovendien is mijn linkerarm nog niet heel goed op kracht en kan ik deze niet boven mijn hoofd houden.

Het ophangen van je kwasten werkt als volgt: Je pakt een haarelastiek en een kwast. Je doet het haarelastiek om de buis heen en doet de kwasten er tussen. Simpeler kan niet toch?

Het resultaat:

Op 1 dikke poederkwast na, waren al mijn kwasten vandaag droog en kon ik heerlijk met schone kwasten mijn make-up aanbrengen vandaag.

Hale, enorm bedankt voor deze leuke tip. Ik mocht hem van jou delen op mijn website. Ik wil jou graag even in het zonnetje zetten. Lieve beauties, volg Beautybyhale op Instagram. Ze heeft leuke tips, leuke foto's en een hele lieve persoonlijkheid. Hale heeft nog geen eigen website maar wil dit erg graag gaan starten. Ik hoop dat het haar gaat lukken en dat er nog veel meer handige tips komen!

Ik hoop dat jullie iets aan dit artikel hebben gehad. Hebben jullie nog leuke tips en tricks, een reactie hieronder vind ik altijd leuk!

With Love,

Life Must Be Fabulous

 

Reacties op: DIY - Je Make up kwasten reinigen en goed laten drogen - met een SUPER droogtip!

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht