DIY: Cappuccino

Ik. Kan. Niet. Zonder. Cappuccino.

Ik vindt het heerlijk. Veel melk, zonder suiker. In de ochtend is het eerste wat ik doe een heerlijke cappuccino maken met mijn Nescafe Dolce Gusto Circulo apparaat (ik heb hem in een actieperiode gekocht bij de blokker nadat mijn DC Piccolo was overleden). Ik gebruik hiervoor niet de standaard cappuccino cups van Nescafe. Ik vind het veel lekkerder om zelf schuim te maken met verse melk en een melkklopper. DIt is ook een stuk goedkoper, de cups van Dolce Gusto zijn namelijk vrij prijzig, door zelf je melkschuim te maken kun je gewoon de 16 koffiecups gebruiken terwijl je als je de cappuccino cups of Latte Machiato cups gaat kopen je slechts 8 koppen kunt maken voor dezelfde prijs. Albert Heijn en Nescafe zelf verkopen de cups voor EUR 4,98 (ze zijn helaas nooit in de bonus), de Spar spant de kroon met een prijs van EUR 5,28 voor dezelfde koffiecups. Dirk van den Broek verkoopt ze voor ongeveer EUR 4,80 en de Supercoop en Jumbo zijn (tot nu toe in mijn zoektocht) het goedkoopste met de prijs van EUR 4,73 of EUR 4,78 (ligt eraan welke smaak je koopt).

 

De melkklopper is supersimpel, je kunt hem onder andere kopen bij de Hema (de prijs is tussen de EUR 5,- en EUR 10,-). Ik heb een instructie gemaakt in het plaatje hieronder over mijn werkwijze. Je kunt natuurlijk ook een ander espressoapparaat gebruiken. Ik vind het persoonlijk wel het lekkerste met de Dolce Gusto of met Nespresso, met de Senseo Sarista is het ook te doen, de smaak wordt wel minder van de gewone Senseo hoewel als je daaraan gewend bent het vast ook heerlijk zal smaken. Wanneer ik zo een kop cappuccino heb gedronken zit ik vol, ik ontbijt meestal een half uur tot een uurtje daarna. In het ziekenhuis was de cappuccino echt niet te drinken, dat is gemaakt met oplosmelk. Ik was dan ook maar wat blij dat ik de wachtlijst voor mijn revalidatieopname thuis mag afwachten. Het eerste wat ik heb gedaan toen ik thuis kwam is een cappuccino gemaakt. Ik hoop dat de cappuccino in het revalidatiecentrum een beetje te doen is, ik mag helaas mijn Dolce Gusto niet meenemen.

* het paste niet meer in het plaatje maar je doet de melkschuimbeker zonder het deksel in de magnetron. Hoe lang hij in de magnetron moet, moet je even uitproberen. Ik weet niet hoeveel watt mijn magnetron standaard heeft maar thuis heeft hij maar 30 seconden nodig. Doe ik het langer, bijvoorbeeld 50 sec. dan kan ik mijn magnetron gaan schoonmaken omdat de melk dan alle kanten opspettert. Op mijn werk moet ik de melkopschuimbeker wel 50 sec. in de magnetron doen, anders krijg ik alleen lauwe melk.

 

Deze beker op het plaatje is één van mijn favoriete koffiebekers, hij is van Blond Amsterdam en ik heb hem gekocht op de huishoudbeurs 2014, met de aankoop van deze beker steunde ik een goed doel. Ik heb ook een hele fijne grote Starbucks mok, deze gebruik ik nu voor mijn "before I go to bed" Slaap Lekker thee (die kruidenthee van Pickwick, heerlijk).

 

Latte Machiato tip: gebruik in plaats van een mok een hoog glas. Zorg ervoor dat je eerst de melk hebt geklopt en geschuimd in de magnetron. Doe dan de melk in het glas en plaats het daarna in de koffiemachine. Vervolgens zet je het apparaat aan. Je ziet dat er onderin een laagje melk komt, daar bovenop komt de koffie en het schuim blijft er bovenop liggen. (PS. even doorroeren en je hebt een koffie verkeerd.)

Avondtip: ik heb vaak rond een uur of 20:00 uur a 21:00 uur nog zin in een cappuccino, ik gebruik dan de Dolce Gusto Decaffinato koffiecups. Deze cups zijn cafeine vrij, ik kan dan gewoon op tijd lekker slapen (ik ben gevoelig voor cafeine). Ik proef qua smaak geen verschil als ik een cappuccino maak (wel als ik het zonder melk drink).

Smaaktip: ik wissel de cups vaak af, ik vind de roze espresso van Dolce Gusto ook erg lekker, deze is iets sterker dan de Lungo cups. De zwarte espresso intenso cups vind ik ook erg lekker, deze is wel behoorlijk sterk.

Dieettip: als je een dieet volgt of wanneer je graag wat wil afslanken dan is het mischien niet handig om de volle melk te gebruiken. Je kunt dan natuurlijk gewoon een 'skinny cappuccino' maken met in plaats van volle melk, magere melk. Mijn ervaring is dat magere melk niet zo lekker klopt, je kunt dan het beste de melk iets langer kloppen voordat je het in de magnetron zet.

 

PS. ik drink mischien wel 5 van deze grote koppen cappuccino op een dag, ik moet van mezelf dan ook veel water drinken. Ik drink minstens 2 van bovenstaande flessen water leeg.

 

Geniet van je cappuccino!

 

With Love,

Life Must Be Fabulous

Volg mijn Blog op Bloglovin'

Reacties op onderwerp: DIY: Cappuccino

Cappucino

Hoe sterk zet je de Dolce Gusto Lungo. Ik bedoel tot welk streepje?

Nieuw bericht