Denk jij wel eens na over je: IQ / EQ/ SQ /FQ? Lees in dit artikel wat het inhoudt!

Slapeloze nacht.. ik heb er zelden last van. Vandaag kan ik de slaap niet vatten. Gelukkig hoef ik morgen niet super vroeg op te staan dus ik dacht nou dan ga ik wel even een artikel afmaken want dan doe ik in ieder geval iets nuttigs en dan kan ik hopelijk zo slapen omdat mijn ogen moe zijn van het beeldscherm hihi!

Balans, IQ / EQ/ SQ /FQ wel eens van gehoord? Ik niet hoor! Een vriendinnetje van me poste onderstaand plaatje op facebook en ik dacht ja. Dat is zo! En daar ga ik iets leuks over schrijven. Want hoe belangrijk is balans en hoe belangrijk is het om over bepaalde dingen eens na te denken en om bij bepaalde dingen eens stil te staan.

Let's start! (het is een beetje een serieus artikel hoor!)

Note: Ik kan helaas geen bronvermelding toevoegen van dit plaatje omdat deze op facebook was gezet. Ik heb geprobeerd de bron te vinden via google maar dit is niet gelukt. Ik heb geen kwade bedoelingen mocht het auteursrechtelijk beschermd zijn. Ik wil er gewoon graag wat over schrijven!

Dingen als de schrijf van vijf voor gezond eten, de draagkracht / draaglast en draagvlak van de psychosociale stressanalyse.. dat soort dingen ken ik allemaal. Deze had ik nog niet eerder gezien. Ik vind hem persoonlijk erg mooi omdat het eigenlijk de balans van het leven weerspiegelt. Als dit goed zit dan denk ik dat je een fijn leven hebt en dat je tegenslagen goed kunt verwerken!

Laten we beginnen met IQ: gedachten, overtuigingen, angsten, zorgen en visie.

Wat zijn jou gedachten? Welke overtuigingen heb jij? Hoe denk jij over het leven? Wat zijn jou angsten en wat zijn jou zorgen? Hoe is jou levensvisie? Best wel interessante zaken om eens bewust bij stil te staan. Iedereen heeft gedachten en overtuigingen. Velen krijgen we mee vanuit onze opvoeding. Sommigen zijn aangeboren en sommigen zijn aangeleerd (nature/nurture). Iemand de op een boerderij opgroeit krijgt andere normen en waarden mee vanuit huis dan iemand die in een dichtbevolkte drukke stad woont. Ieder mens heeft zijn eigen gedachten en overtuigingen die zijn gebaseerd op het verleden, de opvoeding en de omgeving (sociaal, school etc). Angsten zijn er ook altijd. Soms bewust en soms onbewust. Je kunt bang zijn voor een spin, hoogtevrees hebben maar het kan ook heftiger zijn dat je bijvoorbeeld niet meer de straat op durft. Ieder mens heeft zorgen. Je maakt je druk over dingen die spelen in je leven. DIt kan zijn op verschillende leefgebieden. Zorgen hoeven er niet altijd te zijn maar iedereen heeft ze wel eens. Evenals een visie. Door wat voor bril kijk jij? Wat zijn jou opvattingen over het leven, over de samenleving, over de dingen die er spelen. Deze punten staan in de cirkel allemaal onder IQ. Het heeft te maken met je brein. Niet hoe hoog of hoe laag je IQ is maar het zijn dingen waar je over nadenkt. Je gedachten en overtuigingen maken je angsten en zorgen en je visie is hoe je met deze factoren omgaat en hoe jou kijk op het leven is. Zo is dat cirkeltje rond. Een goede balans is belangrijk omdat het niet fijn is om me angsten en zorgen te leven. Soms moet je je iets aanpassen en daar zul je je gedachten en overtuigingen over hebben maar als daardoor je angsten en zorgen verminderen dan is het misschien een goed idee om het inderdaad aan te passen?

EQ: gevoelens, relaties, vertrouwen, verbinding en empathisch vermogen.

Hoe sta jij in het leven? Ben je een gevoelsmens? Heb je een partner? Hoe zijn jou relaties met andere mensen, jou sociale netwerk? Heb jij vertrouwen in mensen of heb je vertrouwen in een hele kleine kring? Welke verbindingen heb jij? Je werk, een hobbyclub, je vriendinnen, een eetclub etc. Hoe voel jij je en hoe uit jij jou gevoelens? Kun jij je inleven in andere mensen? Kun je meeleven met andere mensen zonder dat jij daar zelf aan onder door gaat? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf kunt stellen in deze categorie. Ben jij in balans? Zijn er dingen die niet helemaal lekker lopen of die je moeilijk vind in deze categorie? Eigenlijk gaat het in deze categorie geheel over jou sociale verbindingen. Vertrouwen is iets wat je leert als je nog niet geboren bent. Ik vind persoonlijk de hechtingstheorie van Bowlby erg interessant en ik denk dat als mensen hier meer kennis over zouden hebben tijdens het opvoeden van hun kinderen, er veel minder probleemkinderen zullen zijn. De hechting vindt plaats van het moment van de groei in de buik van moeder tot ongeveer de 9-jarige leeftijd. In deze jaren leren kinderen te vertrouwen. Je hebt in het kort de veilige hechting en de onveilige hechting. Kinderen die veilig zijn gehecht, zullen in situaties van stress of moeilijkheden hulp en nabijheid zoeken van mensen die zij vertrouwen. Het hebben van vertrouwen hebben ze geleerd tijdens die eerste 9 jaar van hun leven waarin zij beantwoord zijn in hun behoeften (liefde, eten, aandacht, spelen, autonomie, ondersteunen en structureren van het kind, een sensitieve houding. Wanneer zij huilen wordt er een flesje gemaakt en wordt hun behoefte beantwoord of worden ze even genegeerd omdat ze moeten gaan slapen). Onveilig gehechte kinderen hebben moeite met vertrouwen, zij zijn in hun hechtingsproces niet juist beantwoord door hun ouders en hebben niet geleerd om te vertrouwen. Hun behoeften zijn niet beantwoord. Hierdoor kunnen kinderen/mensen vaker last hebben van leer- of relatie problemen, een laag gevoel hebben voor eigenwaarde, weinig zelfvertrouwen, onverschillig zijn en zich zelfstandig voordoen terwijl dit eigenlijk niet zo is. Ik zal niet te lang op dit psychologische verhaal ingaan maar mocht je het interessant vinden kun je eens googlen op de hechtingstheorie van Bowlby. Ik vond dit tijdens mijn studietijd één van de meest interessante college's. Ik ben er ook van overtuigd dat dit veel bijdraagt aan hoe een mens in emotionele staat is en hoe een mens dit wel of niet kan uiten.

SQ: ziel, identiteit, zingeving, spiritualiteit en je centrum.

Wie ben jij? Wat maakt jou tot wie je bent? Haal jij energie uit spiritualiteit? Vind jij steun in de vorm van zingeving? Wat is jou veilige basis? Het is belangrijk om te weten wie jij bent en wat jou maakt tot wie jij bent. Ik merk dit nu heel erg. Ik dacht dat ik mijzelf door en door kende maar ik krijg hier in het revalidatiecentrum vragen naar mijn hoofd die mij toch echt een spiegel voorhouden en waardoor ik andere conclusies moet trekken als dat ik eigenlijk dacht in elkaar te zitten. Stel eens zo een kritische vraag aan jezelf. Waar heb je geen antwoord op? Vind dat antwoord of vraag eens aan een ander hoe die over jou en jou karaktereigenschappen denkt. Ik ben niet zo spiritueel ingesteld maar ik kan wel mijn rust vinden in ontspanningsoefeningen. Sommigen daarvan zijn spirituele oefeningen maar daar sta ik niet bewust bij stil. Het gaat mij om de ontspanning die het me geeft. Ik houd mij niet vast aan een bepaald geloof maar ik accepteer een ieder die wel steun ervaart vanuit een geloofsgemeenschap.Iedereen moet hier zelf zijn keuze in maken en ik vind die keuze vrijheid persoonlijk wel belangrijk. Een godsdienst kun je iemand niet opdringen, iemand kiest daarvoor. In mijn opvoeding heb ik veel meegekregen van het de protestants christelijke geloofsgemeenschap omdat ik op zo een basisschool heb gezeten en op zo een middelbare school. Hierdoor ken ik wel al die prachtige verhalen. Ik geloof er alleen niet in. Ik vind het mooi dat andere mensen hier kracht en energie uit kunnen putten en dat zij zich verbonden voelen met elkaar. Ook zoiets waar je niet dagelijks bij stilstaat he?

FQ: voeding, beweging, ontspanning, gezond gewicht en water drinken.

Ik denk dat veel meiden hier wel bewust mee bezig zijn... Eet je goed? Gezond en gevarieerd? krijg je alle vitamines, mineralen en eiwitten binnen die je lichaam nodig heeft om energie te maken en om gezond te leven? Heb je een balans tussen inspanning en ontspanning? Doe je voldoende aan ontspanning? Ontspanning is dagelijks nodig... Dat is iets wat ik heb geleerd in het revalidatiecentrum. Dat ene weekendje naar een welness resort is niet voldoende om maanden op te teren. Iedere dag heb je ontspannende activiteiten nodig naast de inspannende activiteiten. Dan heb je een balans en zul je beter slapen en je beter voelen. Ook is een gezond gewicht belangrijk en drink je eigenlijk wel genoeg water? Een gezond gewicht is belangrijk voor de rest van je leven. Het beste is een bmi tussen de 20 en 25. Mijn bmi is nu 28 dus ik heb wat overgewicht. Maar mijn BMI is op zijn hoogst 53 geweest (ik weet het niet meer precies maar iets in die richting). Een BMI van 28 is nu voor mij prima en ik hoef niet heel inspannend gewicht te verliezen. Ik heb een goede balans gevonden in het eten, ik drink veel water, ik drink ook graag koffie maar daarbij drink ik absoluut voldoende water... Heel belangrijk! Mensen onderschatten dat! Heb jij vaak hoofdpijn? Het zou zo maar kunnen dat dit komt omdat je te weinig water drinkt. Ook bij FQ voldoende dingen om even serieus over na te denken. Onderstaand plaatje van "lekker leven" vind ik wel even toepasselijk bij het stukje water drinken. Zo vergeet je nooit meer om op bepaalde momenten op de dag weer wat slokken water te drinken. Goed idee?

Misschien was dit niet echt een alledaags artikel over beauty en dat soort dingen. En misschien heb ik het iets te wetenschappelijk geschreven. Ik heb soms een beetje de neiging om te schrijven alsof ik voor mijn studie iets moet inleveren terwijl ik alweer zo een vijf jaar ben afgestudeerd.

Ik vind het in ieder geval best belangrijk om eens stil te staan bij deze zaken. In het revalidatiecentrum ben ik enorm hard aan het werk om weer te kunnen lopen, om de burn out te verwerken. Om de conversie op te heffen, om weer te leren lopen, hopelijk het gevoel terugkrijgen in mijn benen en om te leren omgaan met chronische pijn. Ik ben positief ingesteld hoor maar het is behoorlijk zwaar, ook omdat je psychologisch gezien door de mangel wordt gehaald. Hierdoor kom ik mezelf erg tegen.Ik weet heel veel dingen wel maar heel veel dingen wist ik ook eigenlijk niet of dacht ik te weten tot mij kritische vragen werden gesteld. Ja ik leg de lat hoog. Voor wie doe ik dat? Voor mijzelf? Ik wordt daar niet beter van. Moet ik mij bewijzen? Nee dat is nergens voor nodig.... Waarom doe ik dat dan? Omdat ik mezelf niet wil teleurstellen ofzo? Waarom zou je teleurgesteld raken als je de lat zo hoog legt......? Dit is een heel simpel voorbeeld hoor maar het is de spiegel die je voorgehouden wordt.

Ik vond dit plaatje op de facebook van mijn vriendin een plaatje waarin eigenlijk allerlei belangrijke aspecten van het leven in benoemd staan. Het is helemaal niet gek om eens bij bepaalde dingen stil te staan. Waarom je dingen doet. Welke dingen je niet doet. Hoe ga je met anderen om, wat is mijn leefstijl, klopt dit? Ben ik zo gelukkig?

Nou genoeg voor vandaag! Ik ga proberen te slapen. Zo zit ik toch alweer ruim 25 minuten te schrijven.

Sweety dreams lieve lezers!

With Love,

Olivia

Life Must Be Fabulous

 

Reacties: Balans - IQ / EQ/ SQ /FQ

x

Lang artikel maar zo waar!!

...

Lekker lang artikel maar wel iets om goed over na te denken. Je hebt gelijk hoor! Balans. Grappig om te zien dat het weer op een andere manier word ingevuld zoals in die woorden IQ Q enzo. XXX Esther

Nieuw bericht