Baking & Cooking Tag

Lieve beauty's,

Damaris van Dammi’s ding en Madeleine van Made By Leine hebben deze leuke tag bedacht over bakken en koken.
Ik ben getagged door Britt's Flava en zal de tag bij deze invullen. Nieuwsgierig? Lees dan gauw verder onder de foto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Baking & Cooking Tag

  • Kook je vaak?

Ik kook iedere dag. Soms simpel maar soms ook uitgebreid. Ik hou niet van kant-en-klaar maaltijden. Ik vind het ook fijn als er voor me wordt gekookt maar ik kook ook graag voor anderen. Meestal als ik voor mij alleen kook, dan maak ik teveel. Ik doe het dan in een bakje in de koelkast of vriezer zodat ik er nog een keer van kan eten. Onderstaand een paar foto's van mijn 'kooksels'. Lekker boerenkool. Kip uit de oven. Een heerlijke vissalade (een favorietje) en quinoa met wok groenten en vers brood.

  • Wat is je favoriete gerecht om te maken?

Ik ben een echte salade fan. Ik maak salades op allerlei verschillende manieren en met allerlei verschillende ingrediënten. Ik kan het dagelijks eten omdat ik het toch iedere keer anders maak. De ene keer met gerookte kip of met vis (je hebt veel soorten vis), of met kaas. Soms maak ik er noodles bij of ik maak er een koude pasta salade van. Ik doe er ook wel eens gekookte sperziebonen doorheen of ik maak een salade met kazen. Ik kan oneindig veel variëren met salades. Een salade van mij smaakt nooit hetzelfde hihi. Maar, het allerliefste maak ik kip met Patakskruiden (mild). Een gerecht dat ongeveer 2,5 uur bereidingstijd heeft waardoor ik het niet super vaak maak. Als ik dit maak dan maak ik dit voor meerdere personen want ik kan het niet voor één persoon klaarmaken. Ik vind het echt superlekker. Helaas kan ik het nu even niet maken omdat ik niet zo lang in de keuken kan staan maar dat zal vast wel weer eens gaan komen in de toekomst. Ik heb er nu al zin in! Het gerecht neigt een beetje naar een Javaans gerecht. Ik vind het heerlijk. Het is met rijst, naanbrood, heerlijk gekruide kip wat is getrokken in een bouillon met die patakskruiden. Als de kip dan lekker is gebakken met patakskruiden doe ik de groente er bij in, de groente die erin gaat die mengt zicht er helemaal in, ik gebruik altijd een rode ui, paprika, flink wat tomaten, 3 stroken bosui. Vervolgens doe ik er twee grote kommen kippen bouillon in en dan denk je WHUT? Maar... dat laat je dan ongeveer anderhalf uur pruttelen en alles smaken komen heerlijk samen. Na ongeveer anderhalf uur is het meeste vocht verdampt en je huis gaat er heerlijk naar ruiken. De kip met groente en saus maak je af met wat crème fraîche en koriander. Ik wil wel een keer een recept maken als jullie dit leuk vinden! Ik eet dit dan meestal met rijst en naanbrood. Ik snijd er nog lekker komkommer bij en ik maak een mosterdsausje daarbij. Zo heb je een kruidig gerecht met de frisheid van de komkommer. Ik heb helaas geen foto meer van een eindresultaat. Ik kon wel een foto vinden van toen ik wilde beginnen met het maken:

  • Wat vind je het lekkerste om te eten? Aziatisch, Frans, Grieks, Turks, Marokkaans, Surinaams of wat anders lekkers.

Ik eet graag salades, dat valt denk ik vooral onder de Nederlandse en Franse keuken. Ik eet graag pasta, dat is meer Italiaans. Ik vind het leuk om zelf sushi te maken of om lekker ergens sushi te gaan eten dus dat is dan weer Japans. Van de Marokkaanse keuken ben ik dol op de soepen Harira en Loubia. Maar ik ben ook echt dol op Surinaams.  Ik kan hier echt niet kiezen hoor. 

Homemade sushi, een heerlijke Saotosoep gemaakt door mijn schoonzusje:

Heerlijk zelfgemaakte pasta met verse spinazie, knoflook, tomaten etc.

  • Kijk je weleens kook- en bakprogramma’s?

Ik vind Masterchef Nederland een erg leuk programma. Dat kijk ik graag en neem ik op als ik het niet kan kijken. Momenteel wordt dit niet uitgezonden. Ik kijk ook graag naar Masterchef uit andere landen maar deze neem ik niet op en blijf er niet voor thuis (voor de Nederlandse versie wel hihi). Ik vind het programma met Jane erg leuk, ik kan even niet op de naam komen maar zij kookt gezond en origineel en makkelijk. Zij inspireert me. Ik ben niet zo een fan van Jamie Oliver en dat soort programma's. Wel haal ik weer inspiratie uit koffietijd. Ik vind dat Jasper altijd leuke gerechten maakt en veel tips geeft. Sinds ik niet kan werken wegens mijn ongeluk en huidige handicap, is dat een programma dat ik dagelijks kijk met mijn kopje ochtend cappuccino. Hier haal ik zeker inspiratie uit!

  • Bak je weleens?

Ik bak af en toe. Als ik bak dan maak ik bijvoorbeeld brownies of taarten. Ik heb heel toevallig gisteren nog een appeltaart gebakken. Ik kreeg de appels niet op die ik in huis had (was een zak van 2 kilo) dus ik dacht wat zal ik eens doen met de restanten... Het was lang geleden dat ik appeltaart bakte maar hij smaakte echt heerlijk weer! Vaker doen dus! Onderstaand een foto van mijn heerlijke taart van gisteren en van een brownie die ik ook nog niet zo lang geleden heb gemaakt.

  • Wat voor gerecht omschrijft jouw persoonlijkheid het beste?

Wauw dat vind ik een moeilijke vraag. Ik denk erwtensoep. Ik vind dat ook erg leuk om zelf te maken. Erwtensoep is heerlijke op de koudere dagen. Ik hou van gezelligheid en knusheid en erwtensoep past daar goed bij. Vooral op de regenachtige en winterse dagen. Ik denk dat ik dit weekend weer eens een lekkere erwtensoep ga maken. Dit heb ik alweer een tijd niet meer gemaakt.

  • Pittig eten of mild?

Mild. Ik kan geen pittige kruiden hebben wegens mijn darmen. Helaas, vind het wel lekker maar ik kan er helaas niet goed tegen. Ik heb in 2010 een maagbandje gehad, dat ging mis waardoor ik een geperforeerde maag kreeg. Uiteindelijk hebben ze mijn maag voor 95% moeten verwijderen en heb ik een soort van gastric bypass gekregen.

  • Kook  je veel met vlees/vis of ook vaak vegetarisch?

Ik eet veel vis. Qua vlees eet ik eigenlijk alleen kip, rookworst en soms gehakt. Wegens dat ik geen maag heb, kan ik slecht vlees verdragen. Ik kan het niet fijn genoeg kauwen om het het door te slikken. Helaas voor mij geen biefstuk en steak meer. Ik mis het ook niet meer inmiddels. Ik kan wel plakjes vlees eten zoals rosbief op brood. Dat is dan heel fijn gesneden waardoor ik het wel goed weg kan kauwen. Soms kook ik ook zonder vlees of vis. Ik maak er dan bijvoorbeeld een ei bij of kaas. De meeste vleesvervangers kan ik ook niet eten. Een kroketje op zijn tijd vind ik ook erg lekker. Ook dat is een zacht vleesproduct wat goed kauwbaar is. Maar ik eet het niet echt vaak. ik heb liever een gezonden salade.

  • Waar haal jij je inspiratie vandaan voor het bakken en koken?

Ik ga graag naar de markt om daar heerlijke verse ingrediënten te halen om mee te koken. Normaliter (toen ik nog niet ziek was) ging ik wekelijks naar de markt en dan haalde ik voor zo een beetje de hele week verse groenten en fruit in huis. Helaas gaat dat nu nog even niet. Inspiratie haal ik ook uit programma's zoals Masterchef en koffietijd. Ook heb ik kookboeken en lees ik regelmatig foodblogs. En ook op Pinterest (zie bij de tab Pinterest mijn Food bord) kun je hele leuke dingen vinden om te koken.

  • Kook/bak je precies volgens recept? of op gevoel? of beiden?

Ik kook altijd op mijn gevoel. Als ik iets nieuws wil proberen dan lees ik wel een recept maar qua hoeveelheden en dat soort dingen dat doe ik allemaal op gevoel. Ik proef tussendoor steeds of het naar mijn smaak is en aan de hand van dat kook ik steeds verder. Bij iets nieuws gebruik ik wel een recept voor de ingrediënten maar uiteindelijk wordt het toch iets waar ik mijn eigen draai weer aan geef.

  • Wat is je grootste blunder op kook- en bakgebied?

Ik heb niet echt grote blunders gemaakt die ik me nog kan herinneren. Natuurlijk wel eens iets laten aanbranden of een ei met schaal en al in de pan laten vallen. Het enige wat ik me goed kan herinneren is dat ik een keer een brownie brandend uit de oven heb moeten halen. Dat snap ik nog steeds niet want die brownie stond er nog niet eens de maximale tijd in. Wellicht had ik de oven onbewust te heet staan. Ik weet nog dat mijn huis de dag erna nog naar die verbrande brownie rook hihi. Ik denk dat dat dan mijn grootste blunder is geweest. Ik heb hotelmanagament en ondernemen gestudeerd op het MBO (ik ben daarna een hele andere richting op gegaan op het HBO) en tijdens die studie had ik in de eerste drie jaar 1 dag per week les in de keuken gedurende een half schooljaar (de andere helft was in het restaurant). Ik heb tijdens die uren in de keuken alle basisvaardigheden van het koken geleerd. Wel van het koken in een restaurant. Hierdoor ken ik snijtechnieken, baktechnieken, weet ik hoe ik een roux maak, weet ik de basis van sauzen en hoe ik allerlei sauzen en dressings kan maken en ga zo maar verder. Ik vond het koken op school destijds niet zo leuk. Het was altijd hectisch, er moest heeeeeeeel veel worden schoongemaakt en ik had in het eerste en tweede jaar niet zo een leuke docent. Als je docent niet zo leuk is dan is de les ook vaak wat minder. Maar het vakboek keukentechniek heb ik nog steeds dus als ik eens wat wil teruglezen....

 

Dit was de kook- en bak tag! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen.

Bij deze Tag ik de volgende bloggers om deze tag ook te doen op hun blog! De Regels
  • Noem de persoon(en) die jou getagd heeft in je artikel
  • Plaats de tag foto in je artikel
  • Tag nog 5 andere bloggers
  • Kopieer de vragen en vul deze in.

Written with Love,
Olivia

Life Must Be Fabulous


 

 

Reacties: Baking & Cooking Tag

Baking & cooking tag

Ohhhh lekker! Wat heb je de tag leuk ingevuld. Ik word al hongerig als ik naar de foto;s kijk ;)

Re:Baking & cooking tag

Thanks!! En jij bedankt voor het bedenken van deze leuke tag. Toch weer even wat anders dan al die herfst tags die voorbijkomen hihi! XoXo Olivia

Baking & Cooking tag

Wat een 'smakelijke' tag en hele leuke antwoorden heb je gegeven! En je foto's zijn echt om van te watertanden hihi!

Die kip met patakskruiden klinkt heerlijk, als je het recept ooit deelt maak ik het zeker.

Ik zal de tag van de week invullen, lijkt me heel leuk :)

Dikke kus,

Zeynep

Re:Baking & Cooking tag

Hi Schat, dank je wel!! Hihi als ik de kip met patakskruiden weer een keer ga maken (dan moet ik wel echt wat langer kunnen staan) dan zal ik met foto's een recept maken! Het is namelijk zo heerlijk! Ik deel dat graag met de wereld hihi! Leuk als je de tag ook doet! Ga binnenkort weer even op je blog rondsnuffelen! Liefsss XoXo Olivia

Leuk ingevuld!

Hi!! Wat heb je hem leuk ingevuld! Je bent stiekem gewoon zelf een keukenprinses he ;) ik hoop dat je snel weer de oude bent! Dikke knuffel Damaris

Re:Leuk ingevuld!

Tnx Damaris! Koken vind ik ook leuk om te doen hihi (alleen op school niet) Jij bedankt voor het bedenken van deze leuke tag!!! Hij was echt leuk om in te vullen! XoXo Olivia

Leuke tag!

Wat een leuke tag! Ik krijg trek van al je foto's! Ik heb net Brownies gebakken en ze zijn super goed gelukt (lekker plakkerig van binnen!)

Re:Leuke tag!

Dank je Michelle! Ik kreeg ook honger toen ik m schreef hihi. Geniet van je brownie!! Xoxo Olivia

tag

Leuk gedaan! Ik ga hem snel invullen!
X

Re:tag

Thanks!! Ik ben benieuwd! Laat je weten als hij online staat? XoXo Olivia

Nieuw bericht